مکانیکال سیل (آب بند مکانیکی) چیست؟

مکانیکال سیل (Mechanical Seal)  که به آن آب بند مکانیکی یا سیل مکانیکی هم گفته می‌شود روشی ساده برای نگه‌داشتن سیال درون محفظه‌ای است که یک شفت دوار از آن عبور می‌کند و معمولاً این محفظه مربوط به پمپ‌ها و میکسرها است.  این روش تقریباً در تمام جامعه‌ی صنعتی آشنا است و هر جا که یک شفت دوّار وجود داشته باشد، نیاز به یک نوع آب‌بندی وجود دارد.

 

انواع مکانیکال سیل

  • مکانیکال سیل تشکی 
  • مکانیکال سیل بورگمن
  • مکانیکال سیل دوتکه
  • مکانیکال سیل استیل
  • مکانیکال سیل دوبل(دبل)

 

شناخت مختصر از مکانیکال سیل ها

مکانیکال سیل ها یکی از حساس ترین ،حیاتی ترین و گرانبهاترین اجزاء تلمبه های گریز از مرکز می باشند که در صورت انتخاب و نصب صحیح، شناخت اصول کار و بهره برداری مناسب می توانند برای چندین سال بدون هیچ مشکل و با کمترین هزینه تعمیراتی کارایی داشته باشند. و در صورت استفاده غیر اصولی و مراعات نکردن حتی بعضی مسائل پیش پا افتاده که براحتی هم قابل رفع می باشند، بزودی آسیب دیده و باعث بروز مسائل و خطراتی جدی برای واحدهای عملیاتی و یا پرسنل بهره برداری بالاخص در پمپ های با درجه حرارت و فشار بالا، مایعات آتش زا، سمی و سرطان زا و … شوند.

 

طراحی مکانیکال سیل ها

شرکت پتساکو با داشتن 18 سال سابقه مهندسی معکوس و ساخت سفارشی انواع قطعات و تجهیزات مکانیکی، آمادگی بازسازی، طراحی و ساخت انواع مکانیکال سیل های ساده و تخصصی مورد استفاده در همه صنایع کشور را دارد. در مکانیکال سیل اجزاء مختلفی چون فنر، پوسته، رینگ ها با جنس های مختلف فلزی، کربن و یا تفلون استفاده می شوند.

کارخانجات مختلف بیشتر تمایل به استفاده از مکانیکال سیل های تفلونی یا نمونه های مشابه آن در پمپهای مورد استفاده در صنایع شیمیایی را دارند.

مکانیکال سیل تشکی

 

مکانیکال سیل تشتکی

مکانیکال سیل تشتکی ایمن‌ ترین و مقرون ‌به‌ صرفه‌ ترین فناوری، آب بندی تماسی است که معمولاً از مواد لب الاستومری یا پلی‌تترافلوئورواتیلن ساخته می ‌شود و در شرایط تهاجمی، مکانیکال سیل تشتکی ممکن است در معرض شکست زودرس به دلیل شرایط دویدن خشک پراکنده باشد و محیط های به شدت آلوده می توانند باعث سایش بیش از حد لبه آب بندی و سطح شفت شوند.

دومین فناوری آب بندی، مکانیکال سیل تشتکی معمولاً از یک روتور و استاتور ماشین‌کاری شده تشکیل شده است که با یک فلنج پیچی یا فشرده‌سازی حفظ می‌ شود. مکانیکال سیل تشتکی پرپیچ و خم معمولی برای غیر تماسی طراحی شده است و عملاً سایش اجزای داخلی سیستم آب بندی را از بین می برد و از طریق استفاده از مسیرهای عذاب آور و درگاه های تخلیه، آلاینده های خارجی قبل از ورود به حفره روانکاری خارج می شوند.

در طرف دیگر مکانیکال سیل تشتکی، روانکاری که به مجموعه مکانیکال سیل تشتکی می رود به سمت حفره روانکاری هدایت می شود تا از فرار آن به محیط خارجی جلوگیری کند و اگر آبگیر شود، این مکانیکال سیل تشتکی غیر تماسی به روانکاری اجازه می دهد تا از طریق مجموعه آب بندی مکانیکی جریان یابد و نشت کند و البته سومین فناوری آب بندی، مهر و موم مکانیکی، از سطوح بسیار سخت و ریز زمین را می توان در رابط دینامیکی استفاده می‌کند.

 

مکانیکال سیل بورگمن 

یک سیستم هم رفت حرارتی شامل یک مخزن تامین با گیج سطح مایع و خطوط ورودی و خروجی متصل به محفظه آب بندی است و یک دریچه در قسمت بالایی سیستم اجازه خروج هوا یا گاز از سیستم را قبل از راه اندازی می دهد که گرمای تولید شده مکانیکال سیل بورگمن به داخل سیال آب بندی جریان می یابد و همانطور که مکانیکال سیل بورگمن گرم تر و سبک تر می شود.

تمایل دارد به سمت بالا حرکت کند و توسط سیال خنک تر و سنگین تر که از مخزن تامین وارد حفره آب بندی می شود، جابجا می شود و طرح های آب بندی با مبدل حرارتی وجود دارند زیرا این مکانیکال سیل بورگمن اغلب در کاربردهایی که شامل مایعات سمی، قابل اشتعال، سرطان زا و سایر مایعات خطرناک است استفاده می شود، زیرا در صورت از کار افتادن مهر و موم اولیه، نشت در مهر و موم ثانویه وجود دارد. مهر و موم اولیه یک مهر و موم دوتایی و پشت سر هم می تواند توسط محصولی که از طریق یک خط بای پس از تخلیه پمپ تحویل داده می شود خنک و روانکاری شود.

خنک سازی و روانکاری مکانیکال سیل بورگمن را می توان با گردش القایی یا با همرفت حرارتی به دست آورد و در آب بندی دوتایی و پشت سر هم، آب بند ثانویه نشت آب بند اولیه را حفظ می کند و مگر اینکه به درستی تخلیه یا تهویه شود، این نشت باعث ایجاد فشار در حلقه خنک کننده سیال سد سیل ثانویه می شود..

 

مکانیکال سیل استیل

مکانیکال سیل وسیله ای است که به وصل شدن قطعه ها و تجهیزات در یک سیستم کمک کرده و مانع از نشت سیال مایع می شود نشت سیال در مکانیکال سیل بر اثر اختلاف فشار بین قطعات و شفت مکانیکال سیل به وجود می آید این فرایند در مکانیکال سیل استیل کمک می کند تا پمپاژ سیال به صورت صحیحی انجام بگیرد از دیگر نام های مکانیکال سیل استیل میتوان به نافی استیل یا آب بند مکانیکال سیل استیل اشاره نمود.

یکی از اصلی ترین قطعه ها و تجهیزات که استهلاک بسیاری نیز دارد و در صنایع سیال و گازی نیز کاربرد بسیار دارد مکانیکال سیل و مخصوصا مکانیکال سیل استیل می باشد همچنین از ایمن ترین قطعات که برای جلوگیری از نشت سیالات به بیرون استفاده می شود میتوان به مکانیکال سیل ها از جنس استیل اشاره نمود کارکرد بهینه مکانیکال سیل ها کاملا به اتصال بین قطعه ها و سایر تجهیزات مکانیکال سیل استیل بستگی دارد که اگر درست به همدیگر متصل نشده باشند خروج سیال باعث از کار افتادن مکانیکال سیل استیل می شود.

درجه حرارت،قطر شفت استفاده شده،سرعت سیال به کار رفته شده و همچنین نوع سیال استفاده شده از عوامل مهم و تاثیر گذار در انتخاب مکانیکال سیل استیل می باشد از مکانیکال سیل استیل برای انتقال آب،روغن و سایر مواد سیال و شیمیایی استفاده می شود از مکانیکال سیل سیال می توان در پمپ هایی که تحمل فشار ۱۰ بار را دارند نیز استفاده نمود.

مکانیکال سیل دو تکه

همانگونه که از نام مکانیکال سیل دو تکه مشخص است این مکانیکال سیل ها از دو بخش جداگانه ولی در عین حال هم کاربرد تشکیل شده است برای تولید مکانیکال سیل دو تکه از مواد و متریال های مختلف استفاده و بکارگیری میشود تولید مکانیکال سیل بیشتر به شکل فولادی و ضد زنگ و ضربه میباشد همچنین برحسب کارایی میشود یک بخش از مکانیکال سیل دو تکه را با متریال های دیگری نیز تولید کرد اما شما میتوانید برحسب کارایی مد نظرتان اقدام به تهیه و تولید مکانیکال سیل مبتنی برنیاز خودتان کنید برای تولید مکانیکال سیل دو تکه شما نیاز به یک طراحی قوی و تکنولوژی خاص دارید تا بتوانید تولید مکانیکال سیل را در بهترین کیفیت ها انجام دهید.

 

مکانیکال سیل دوبل (دبل)

مکانیکال سیل دوبل یا دبل یا Double نیز مانند سایر مکانیکال سیل ها به اتصال قطعه ها و سایر تجهیزات مربوط به سیالات کمک می کند و باعث جلوگیری از نشت سیال بر اثر اختلاف فشار بین قطعات و تجهیزات مکانیکال سیل دوبل یا دبل میشود و این کار بافث انجام پمپاژ صحیح توسط مکانیکال سیل دوبل یا دبل می شود از نام های دیگر مکانیکال سیل دوبل میتوان به مکانیکال سیل دبل ،نافی مکانیکال دبل Double یا آب بند مکانیکی دوبل اشاره نمود.

مکانیکال سیل دوبل یا دبل جزو اصلی ترین و مهم ترین قطعات استفاده شده در صنعت سیالات و گاز های کشور می باشد مکانیکال سیل دوبل نقش بسزایی در صنعت نفت،گاز،پتروشیمی و آب رسانی کشور دارد در صورت بروز مشکل در هرکدام از بخش های مکانیکال سیل دوبل یا دبل این مکانیکال سیل کارایی خود را از دست خواهد داد کارایی این مکانیکال سیل دوبل نیز مانند سایر مکانیکال سیل ها به اتصال و چسبندگی بین قطعات و تجهیزات مکانیکال سیل دوبل یا دبل ارتباط دارد.

سیل مکانیکال دبل یا دوبل از دو قسمت متحرک و ثابت تشکیل شده است که قسمت ثابت روی کاسه پمپ قرار گرفته و قسمت متحرک نیز روی مجور حرکت کننده یا چرخی پمپ قرار میگیرد مدل کاری این دو قسمت هم به این گونه میباشد که مایع با ضخامت نازک روی و بین این دو سطح قرار گرفته و عملکرد سطوح سیل مکانیکال دبل یا دوبل را بهبود می بخشد اگر سطوح مکانیکال سیل دوبل یا دبل خشک باشد باعث صدمه دیدن این سطوح میگردد پس نباید اجازه داد که این دو سطح مکانیکال سیل دوبل خشک باشند و خشک کار کنند.

شرکت پتساکو در 18 سال گذشته بیش از 3000 نوع قطعه و یا تجهیز مختلف مکانیکی را با توجه به نمونه اصلی یا معیوب قطعات و یا نقشه های فنی ساخت برای صنایع معظم کشور از جمله پتروشیمی ها، پالایشگاهها، کارخانجات نیشکری، قند، چوب و کاغذسازی، ذوب آهن و فولاد و نیروگاه های کشور ساخته است. برای تماس با دفتر شرکت می توانید با شماره 09126185306 از طرق مختلف تماس و یا ارسال پیام با پیام رسان های مختلف اقدام نمائید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *