شرکت پتساکو پیشرو در ساخت و تامین شیرآلات صنعتی از جمله شیرهای پروانه می باشد. 

شیر پروانه ای یا Butterfly Valve چیست؟

در واقع عملکرد شیر پروانه ای همانند شیرهای توپی و یا همان بال ولوها با امکان قطع و وصل سریع می باشد. به طور کلی شیرهای پروانه ای با توجه به قیمت ارزان آنها کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارند. دیسک شیرهای پروانه ای در مرکز لوله قرار می گیرد. چرخش محرک دیسک شیرهای باترفلای سبب قطع و وصل جریان در مسیر لوله می گردد. بر خلاف شیرهای توپی، دیسک شیرهای پروانه ای همیشه در مسیر جریان سیال قرار دارد، بنابراین شیرهای پروانه ای باعث افت فشار حتی در حالت باز بودن می گردند.

کاربرد شیر پروانه ای چیست؟

کاربرد شیرهای پروانه ای، مشخصات و ویژگی های این شیرها را تعیین می نمایند. بسته به اینکه شیر در چه فضایی نصب می گردد و با چه نوع سیالی در تماس می باشد مشخصه های شیر تعیین می گردد. شایان ذکر است شیرهای پروانه ای در سرویس‌های مایعات، بخار، سرمایش، سرمایش آب، هوا، گازها، آتش‌نشانی و مکش استفاده می‌شوند.

انواع شیر پروانه ای از نظر جنس :

  1. شیر پروانه ای چدنی با دیسک پلاستیکی
  2. شیر پروانه ای چدنی با دیسک استیل
  3. شیر پروانه ای استنلس استیل
  4. شیر پروانه ای فولادی
  5. ولو پروانه ای UPVC
  6. بدنه از جنس چدن داكتيل

 

 

 شیر پروانه ای چدنی با دیسک پلاستیکی

شیرهای پروانه ای چدنی غالبا در سیستم هایی که سیال غیر خورنده در آن جریان دارد استفاده می شوند.

شیر پروانه ای چدنی با دیسک استیل

با توجه به مقاومت بالای این نوع شیرهای پروانه ای در کاربردهایی که سیال خورنده در سیستم در جریان است (شیر پروانه ای فلنج دار مستثنی است و دیسک استیل ندارد) مورد استفاده قرار می گیرد. در شرایط خاص و کاربردهایی که علاوه بر خورندگی، سیال حاوی کلر یا نمک باشد استفاده از ولوهای پروانه ای با دیسک استنلس استیل توصیه می شود.

شیر پروانه ای استنلس استیل

شیرهای پروانه ای استنلس استیل غالبا در صنایعی نظیر نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع کاغذسازی، دریایی، سیستم های کنترل سوخت و به طور کل محیط های خورنده است. شیرهای پروانه ای استنلس استیل (Stainless Steal) برای سیالات غیر خورنده با دمای بسیار پایین (از 268- درجه) یا بسیار بالا (تا 649 درجه) نیز مناسب است.
شیرهای پروانه ای استنلس استیل غالبا در صنایعی نظیر نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع کاغذسازی، دریایی، سیستم های کنترل سوخت و به طور کل محیط های خورنده است. شیرهای پروانه ای استنلس استیل (Stainless Steal) برای سیالات غیر خورنده با دمای بسیار پایین (از 268- درجه) یا بسیار بالا (تا 649 درجه) نیز مناسب است.

شیر پروانه ای فولادی

ولو پروانه ای فولادی عموما برای سیالات غیر خورنده مانند آب، روغن و گاز در محیط هایی با دماهای بین (30-) تا 400 درجه سانتیگراد مناسب اند

ولو پروانه ای UPVC

شیرهای پروانه ای با جنس یو پی وی سی (UPVC) بسیار ارزانتر از سایر شیرها بوده و به آسانی نصب و آماده بهره برداری می شوند. از مزایای دیگر ولو پروانه ای UPVC گشتاور پایین جهت باز و بسته کردن آن هاست.

بدنه از جنس چدن داكتيل

شیرهای پروانه ای با جنس بدنه داکتیل دارای مقاومت عالي در مقابل سايش می باشد.

انواع شیر پروانه ای بر اساس نحوه اتصال

شیر پروانه ای دو سر فلنج (Flanged Butterfly Valve)

در شیرهای پروانه ای فلنجی از اتصال فلنج بدنه به فلنج‌های خط لوله اتصال صورت میگیرد.

شیر پروانه ای ویفری (Wafer)

ولوهای پروانه ای بدنه ویفری بین فلنج‌های خط لوله و فلنجهای پیچ شده که بدنه شیر را احاطه کرده نصب می شوند. نصب باترفلای ولوهای ویفری ساده می باشد اما به عنوان شیر ایزوله نمی‌توان از آن‌ها استفاده نمود. شیر پروانه ویفری عموما در سایزهای زیر 12 اینچ تولید می شوند

شیر پروانه ای لاگ (Lug)

شیرهای پروانه ای لاگ از طریق برآمدگی های موجود روی بدنه دارند که محل اتصال پیچ‌های خط لوله و بدنه است و نسبت به نوع ویفری اتصال بهتر و در نتیجه آب بندی بیشتری را فراهم می‌کنند

شیر پروانه ای با اتصال جوشی یا اتصال گرو (Grooved)

این نوع از باترفلای‌ ولوها به دلیل اتصال جوش خوردن مستقیم به خط لوله در سیستم هایی که دارای فشار بالا هستند به کار می‌روند

شرکت پتساکو در 18 سال گذشته بیش از 3000 نوع قطعه و یا تجهیز مختلف مکانیکی را با توجه به نمونه اصلی یا معیوب قطعات و یا نقشه های فنی ساخت برای صنایع معظم کشور از جمله پتروشیمی ها، پالایشگاهها، کارخانجات نیشکری، قند، چوب و کاغذسازی، ذوب آهن و فولاد و نیروگاه های کشور ساخته است. برای تماس با دفتر شرکت می توانید با شماره 09126185306 از طرق مختلف تماس و یا ارسال پیام با پیام رسان های مختلف اقدام نمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *