شیر صنعتی یا ولو چیست؟

ولو (Valve) که به آن شیر یا شیرآلات گفته می شود، تجهیزی مکانیکی است که در سیستم های لوله کشی    (Piping)  برای قطع و وصل کامل جریان و برای تنظیم (دما، فشار، جریان سیال و سطح مایعات) و ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

صفر تا صد تولید انواع شیر

هدف گذاری شرکت پتساکو صنعت ساخت شیرآلات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی قرار گرفت. از اینرو از همان ابتدا با بکارگیری جمعی از دانش آموختگان ممتاز دانشگاه های مطرح کشور و تشکیل یک گروه فنی مهندسی بصورت تخصصی وارد بحث طراحی شیرآلات صنعت نفت گردید و هم اینک بعد از گذشت نزدیک دو دهه فعالیت و کسب تجربه های فراوان، درحال حاضر این شرکت با دستیابی به دانش روز دنیا در طراحی و ساخت انواع شیرآلات صنعت نفت توانسته نام خود را در لیست بلند تولیدکنندگان وزارت نفت و شرکت پتروشیمی ایران به ثبت برساند و جزو سازندگان معتبر و مطرح کشور در این عرصه شناخته شود.

یکی از تجهیزات مهم صنایع مختلف کشور، شیرآلات مختلف می باشد، با توجه به اینکه شیرآلات اولیه مورد استفاده در صنایع کشور عمدتا شیرآلات اروپائی، آمریکئی و غیره بوده و به دلیل تحریم های کشور و یا تعطیلی کارخانجات سازنده اولیه، امکان دسترسی به شرکت های مذکور وجود ندارد، پتساکو در سالیان عمر کاری خود توانسته است مدل های مختلفی از انواع شیرآلات صنعتی را به روش مهندسی معکوس، مهندسی کرده و بسازد و یا درصورت وجود سازنده های اصلی، از آنها کار خرید و تحویل به مشتریان خود را انجام بدهد.

 

تامین این شیرها نیازمند شناخت دقیق شیرآلات، روابط تجاری گسترده و روش های مختلف ورود آنها به کشور می باشد.

 

شرکت پتساکو با سالها حضور در وندور لیست بلند بالای وزارت نفت امکان تامین و یا ساخت سفارشی انواع شیرآلات مورد نیاز کارخانجات و پروژه های مختلف کشور بر اساس لیست مجاز وندور لیست متقاضیان محترم از اقصی نقاط کشور را دارد.

 

 

 

 

اجزای شیرهای صنعتی

اجزای اصلی شیرآلات صنعتی از لحاظ ساختار با یکدیگر متفاوتند اما در حالت کلی می توان اجزای شیرهای صنعتی را به صورت زیر دسته بندی کرد:

بدنه (Body)

به پوسته خارجی شیر گفته می شود که اجزای شیرهای صنعتی درون آن قرار دارد؛ جنس پوسته می تواند از فلز یا پلاستیک باشد و برنج، برنز، چدن، فولاد و آلیاژهای آن ها از جمله  فلزاتی هستند که در ساخت بدنه شیر ها کاربرد دارند.

بانت (Bonnet)

وظیفه حفظ و نگه داری اجزای شیرهای صنعتی را برعهده دارد و به صورت پیچی یا فلنجی روی بدنه سوار می شود. بانت یک اتصال قابل تعویض و تعمیر است و انتخاب صحیح جنس آن بستگی به سیال عبوری از شیر دارد.

 

 

پورت (Port)

مسیر ورودی و خروجی شیر است که معمولا به لوله یا درام وصل می شود.

 

دیسک (Disk)

دیسک قسمتی متحرک یکی از اجزای شیرهای صنعتی است که در واقع عامل قطع و وصل شدن جریان است. دیسک ها با یکدیگر متفاوت هستند و می توانند به صورت صفحه ای، کروی، استوانه‌ای، و… باشند؛ حرکت دیسک نیز می تواند بصورت چرخشی یا خطی باشد.

 

نشیمنگاه (Seat)

نشیمنگاه یکی از اجزای داخلی و ثابت ساختار اصلی شیر است که در زیر دیسک قرار دارد. در شیرهایی که حرکت دیسک در آنها به صورت خطی است هنگامی که شیر باز است دیسک و نشیمنگاه هیچ ارتباطی باهم ندارند؛ اما وقتی که دیسک پایین آید و جریان قطع شود دیسک کاملا در نشیمنگاه می نشیند. این در حالی است که در شیرهایی که دیسک حرکت صرفا چرخشی دارد، نشیمنگاه و دیسک همیشه با یکدیگر درگیرند.

استم (Stem)

استم Stem یکی دیگر از اجزای شیرهای صنعتی است که اکچویتور (Actuator) را به دیسک متصل می­­کند و از بین بانت گذشته و به درون شیر می­‌رود. استم مقدار جابجایی را که از طریق اکچویتور اعمال می­شود را به دیسک منتقل می­کند. این جابجایی ممکن است به صورت خطی، پیچشی یا ترکیبی از این دو باشد.

استم ها به دو دسته بالارونده و پایین رونده تقسیم می­شوند. استم های بالارونده هنگام باز شدن شیر و مسیر جریان بالا رفته و بالاتر از اکچویتور قرار می­گیرند و استم های پایین رونده درست برعکس حالت قبل هنگامی که می خواهد مسیر جریان بسته شود رو به پایین حرکت می کنند. در شکل زیر عملکرد این دو نوع استم مختلف نشان داده شده است

 

اکچویتور (Actuator)

اکچویتور در حقیقت قسمتی است که نیروی لازم جهت باز و بسته کردن یا کنترل جریان در شیر به آن اعمال می­شود و در واقع در ساختار شیرهای صنعتی نقش کنترلی را ایفا کرده و در ساختار شیر کنترل یا کنترل ولو ها نصب می گردد. این شیر سیگنال را از کنترل کننده سیستم دریافت و گشتاور مورد نیاز را برای مدیریت و چرخش شیر ایجاد می کند.

نیروی اعمالی به عملگر ها بسته به نوع عملگر و کاربرد به طرق مختلف از جمله دستی، به وسیله موتور برقی یا به وسیله نیروی پنوماتیک یا هیدرولیک اعمال می­گردد

 

تقسیم بندی انواع valve بر اساس عملگر

انواع ولو بر اساس نوع عملگر و نحوه استفاده به ولوهای دارای عملگر دستی، ولوهای مجهز به منبع انرژی و ولوهای دارای عملگر خودکار تقسیم‌بندی می‌شوند:

ولو دستی: شیرهایی که برای تنظیم و تغییر وضعیت جریان سیال از فلکه، دستگیره، جعبه دنده یا زنجیر استفاده می‌کنند.

 

ولو متصل به منبع انرژی: این شیرها با بهره‌گیری از انرژی الکتریکی (موتور یا سلونوئید)، پنوماتیکی (کمپرسور)، هیدرولیکی (پمپ) و الکترومکانیکی (سلنوئید)، وضعیت جریان را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز آن را تغییرمی‌دهند.

 

ولو اتوماتیک :  این شیرها برای تغییر وضعیت جریان، نیازی به نیروی دستی یا دیگر منابع انرژی ندارند. به عبارت دیگر، شیرهای خودکار با توجه به شرایط مورد نیاز سیستم، تغییر وضعیت می‌دهند. شیر تخلیه کننده فشار یکی از انواع شیرهای خودکار است.

 

تقسیم بندی انواع ولو بر اساس اتصالات

از عوامل موثر بر کیفیت و راندمان انواع valve، اتصالات مورد استفاده برای نصب آن‌ها در سیستم پایپینگ است. روش‌های متعددی برای اتصال ولو به لوله وجود دارند. اغلب شیرها با استفاده از اتصالات پیچی یا روزه‌دار، فلنجی، جوشی، ساکت ولد، ویفری و لاگ درون شبکه لوله‌کشی نصب می‌شوند. هر یک از این اتصالات برای ولوها و شرایط عملیاتی مشخص مناسب هستند. تصویر زیر، برخی از اتصالات مورد استفاده برای انواع ولو را نمایش می‌دهد.

برای تماس با دفتر شرکت می توانید با شماره 09126185306 از طرق مختلف تماس و یا ارسال پیام با پیام رسان های مختلف اقدام نمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *